Dette er din by

av (forfatter) og Kolbjørn Rostrup (foto).

Ajax forlag 2022 Innbundet

I oktober 2019 åpnet kunstutstillingen «Dette er din by» i KinoKino Kunstsal i Sandnes. Folkene i byen strømmet til utstillingslokalet, og konseptet ble hyllet av begeistrede innbyggere i alle aldre. Utstillingen satte publikumsrekord da over 2500 besøkende var innom kunstsalen i løpet av de tre månedene prosjektet varte. Den legendariske Sandnesfotografen Kolbjørn Rostrup (1921-2012) har tatt alle de unike fotografiene. Bildene er tatt i tidsrommet 1945-1985. De viser alt fra celebert konge- besøk til arbeidere i dyp konsentrasjon, et mangfoldig by- og bondeliv, og ikke minst: en spennende indre og ytre arkitektur.
Mange av disse fotografiene ble vist for første gang under utstillingen, og tekstforfatter Karianne Arntzen fra Sandnes har skrevet 100 personlige dikt inspirert av like mange av Kolbjørn sine bilder. Her får du et unikt stykke kunst- og byhistorie i èn og samme bok.
En annerledes diktbok som du lett kan komme til å bli glad i, enten du er oppvokst her eller har kommet hit som innflytter. Folk også fra andre steder og byer vil kunne finne glede og dypere mening gjennom denne utgivelsen.

Forlag Ajax forlag

Utgivelsesår 2022