Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatterne gir en innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av blant annet loggskriving, intervju og spørreskjema. Boka inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeidet belyses også. Formålet med boka er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet. I slutten av hvert kapittel finnes øvelser og refleksjonsoppgaver. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Hvordan bli en bedre pedagog? Hvis du har erfaring som lærer eller veileder - eller om du i fremtiden ønsker å ha et slikt yrke - er dette et spørsmål du selvsagt har vært opptatt av. I lærer- og veilederutdanning har man lagt vekt på litteraturstudier, øving og refleksjon. Samtlige av disse elementene er nødvendige for å kunne utvikle profesjonalitet som pedagog. Når man ønsker å reflektere over egen praksis kan det imidlertid reises et viktig spørsmål: Hvor godt overblikk har jeg egentlig over hva som skjer i praksis? Hvor godt ser jeg elever, studenter eller andre lærende? Hvor godt ser jeg min egen undervisning eller veiledning? Det er det denne boka handler om - hvordan du som pedagog kan gå frem for å se din praksis bedre. Forfatteren gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av bl.a. loggskriving, intervju og spørreskjema. Boka inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon og konstruktiv bruk av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeid beslyses også. Det vurderende øyet er skrevet i en konkret og direkte form og inneholder mange eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid i undervisning og veiledning. I slutten av hvert kapittel finnes øvelser og refleksjonsoppgaver. Formålet med boka er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788205304086
EAN 9788205304086
Språk Bokmål
Sider 134
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket7 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket