Det vurderende øyet

observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning

av (forfatter).

Gyldendal akademisk 2002 Heftet

7 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Forfatterne gir en innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av blant annet loggskriving, intervju og spørreskjema. Boka inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeidet belyses også. Formålet med boka er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet. I slutten av hvert kapittel finnes øvelser og refleksjonsoppgaver. Har litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Hvordan bli en bedre pedagog? Hvis du har erfaring som lærer eller veileder - eller om du i fremtiden ønsker å ha et slikt yrke - er dette et spørsmål du selvsagt har vært opptatt av. I lærer- og veilederutdanning har man lagt vekt på litteraturstudier, øving og refleksjon. Samtlige av disse elementene er nødvendige for å kunne utvikle profesjonalitet som pedagog. Når man ønsker å reflektere over egen praksis kan det imidlertid reises et viktig spørsmål: Hvor godt overblikk har jeg egentlig over hva som skjer i praksis? Hvor godt ser jeg elever, studenter eller andre lærende? Hvor godt ser jeg min egen undervisning eller veiledning? Det er det denne boka handler om - hvordan du som pedagog kan gå frem for å se din praksis bedre. Forfatteren gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av bl.a. loggskriving, intervju og spørreskjema. Boka inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon og konstruktiv bruk av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeid beslyses også. Det vurderende øyet er skrevet i en konkret og direkte form og inneholder mange eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid i undervisning og veiledning. I slutten av hvert kapittel finnes øvelser og refleksjonsoppgaver. Formålet med boka er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet.

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2002

Format Heftet

ISBN13 9788205304086

EAN 9788205304086

Språk Bokmål

Sider 134

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

7 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Du vil kanskje også like

  • "Pippi Langstrømpe" av Astrid Lindgren
  • "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd
  • "Øya" av Victoria Hislop
Alle bokanbefalinger for dette verket