Det var lurt

tips og inspirasjon til blivende og ferske foreldre

av (forfatter), Ina-Kristin Tvete (illustratør), Per Andersen (illustratør), Tommy Tindlund (illustratør) og Øyvind Nordlie (illustratør).

2mar forl. 2006 Innbundet

Boken gir råd og tips til ferske foreldre, både før og etter fødselen. Bokens første kapittel handler om selve graviditeten, blant annet med råd om hva man bør kjøpe inn og ta med seg på sykehuset. De neste kapitlene handler om tiden etter fødselen og hvordan man steller små barn og seg selv, kommer i gang med amming, pakker til reiser, får gode søvnrutiner med mer. I et eget kapittel tar forfatteren for seg babyutstyr og gir råd om hva man trenger til forskjellige perioder i spebarnstiden. Med oversikt over nettbutikker.

Lurer du også på enkle spørsmål i forbindelse med din egen graviditet? Synes du det er vanskelig å mase på helsepersonell om små og kanskje litt trivielle saker? Da kan denne boka gi deg svar. Forfatter og småbarnsmor Nina Løkke har samlet "alt" du noen gang har lurt på om graviditet, svangerskap, fødsel og de første månedene som småbarnsmor. I tillegg til svar får du en rekke nyttige tips om hvordan du forholder deg som gravid på reise, hva du kan gjøre når barnet ikke vil sove, eller hva du kan ha nytte av å kjøpe inn før fødselen. Boka er skrevet i en lett tone, er oversiktlig og fin å slå opp i når du lurer på noe, enten under, etter eller hvorfor ikke, før graviditeten. Det meste er nyttig informasjon, men noe er skrevet som ren underholdning. Det er viktig å understreke at dette ikke er en helsefaglig bok med tunge medisinske råd fra lege eller jordmor. Her handler det om nyttige hverdagslige opplysninger fra en småbarnsmor som har vært gjennom alle graviditetens faser. . Mye av innholdet er et resultat av egen erfaring gjennom et par år, og nå har jeg lyst til å dele det med andre. Jeg er sikker på at mange kvinner lurer på det samme som jeg gjorde, sier forfatteren Nina Løkke. Forfatter Nina Løkke er tollinspektør i region Øst-Norge, bosatt i Fredrikstad og er selv mor til to små barn. "Det var lurt" er 30-åringens første bok og er preget av gode bilder tatt av lokale fotografer som Ina Kristin Tvete og Per Andersen og illustrasjoner av Øyvind Nordli.

Forlag 2mar forl.

Utgivelsesår 2006