Det var en gang

terapeutiske historier til bruk i arbeid med traumatiserte barn, ungdommer og familier

av (forfatter), Valerie Solaz (illustratør), Åse Caspersen (oversetter) og Gunhild Odland (oversetter).

Unipub forlag 2002 Skjema

Boka inneholder 92 terapeutiske historier for barn, ungdom og voksne. Historiene er delt inn i kapitler etter ulike problemstillinger og traumer, og omhandler alt fra problemer knyttet til foreldre, søsken, adopsjon, fosterhjem og skilsmisse, død og sykdom, til historier for barn som har opplevde overgrep. Fortellingene kan brukes i klasserom-/gruppesituasjon, individuelt eller i familieterapi. Har litteraturliste.

Dette er en norsk oversettelse og gjendiktning av boken Once upon a time. Therapeutic stories to heal abused children av Ph.D. Nancy Davis, USA. Boken kom først ut i 1988 og er senere revidert i 1999 og 2001. Davis har spesialisert seg på traumebehandling av mennesker i alderen 2-80 år. Forfatteren er opptatt av ulike tilnærmingsmåter i terapiarbeid, spesielt av underbevissthetens rolle og muligheter til endring og bearbeiding av traumer. Denne boken er et resultat av det å jobbe med underbevisstheten ved bruk av symboler og metaforer i historier. Hovedbudskapet i historiene er direktiver og tro på kjærlighet, egen kraft og muligheter til bearbeiding, endring og personlig vekst ved å få kontakt med og regulere sine følelser. Innholdet består av 92 historier med illustrasjoner, gruppert i ulike kapitler i forhold til ulike type traumer og problemstillinger man møter hos barn, ungdom og voksne. De norske redaktørene, Åse Caspersen og Gunhild Odland, er begge kliniske pedagoger og har sitt daglig arbeid ved Barne-og ungdomspsykiatriske poliklinikker, henholdsvis i Tønsberg og Haugesund. De har brukt historiene i terapeutisk arbeid, både i forhold til enkeltbarn, grupper, foreldre og familier. Begeistringen for dette verktøyet gjorde at de i 1999 kontakt Nancy Davis med tanke på norsk utgivelse.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2002