Det var en gang et posthus

posten i Bergen 1647-1997

Bodoni 2007 Innbundet

Boka tar for seg postens historie i Bergen i perioden 1647 til 1997. Den forteller om hvor posthuset i Bergen har vært lokalisert og om hvordan postgangen har vært organisert ved hjelp av de transportmidlene som til enhver tid har vært tilgjengelige. Den følger postetaten i Bergen gjennom skiftende tider og tilpasninger i tråd med utviklinga ellers i samfunnet.

Kåre Eldøy har lang yrkeserfaring fra Postverket, for en stor del med base i Bergen. I denne boken beskriver han en etats-historie som går over 350 år tilbake i tid. Posten har gjennom alle tider vært en viktig støttefunksjon både for embetsverk som for handel og sjøfart. Den har alltid fremstått i folks bevissthet som en traust og pålitelig institusjon. Her berettes om hvor posthuset i Bergen til enhver tid var å finne, hvem som var postmester, og om hvordan man til en hver tid har organisert postgangen med de transportmidler som var tilgjengelige. Andre postale tjenester er også godt beskrevet. Vi følger videre postetaten i Bergen gjennom skiftende tider med oppgang og nedgang, gjennom to verdenskriger, gjennom ekspansjon og innskrenkninger, omorganiseringer og stadige tilpasninger i tråd med utviklingen ellers i samfunnet.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2007