Omtale fra forlaget
Hvordan kan lærere arbeide for å ruste elever til å bli kritiske lesere og tekstprodusenter?
Forskningsprosjektet Critical Literacy in a Digital and Global Textual World (CritLit) har hatt som mål å utvikle ny kunnskap om arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet. Forskere har samarbeidet med seks ungdomsskoler over en periode på to år, og i denne boka presenteres funn og erfaringer fra dette prosjektet.
Boka består av tre deler. I første del presenteres prosjektets teoretiske plattform og forskningsposisjon, samt forskingsdesign og metode. Den andre delen, som er den mest omfattende, består av et knippe delstudier av kritisk tekstarbeid i klasserommet basert på klasseromsutprøvinger som ble gjennomført ved ungdomsskolene som deltok. Forfatterne utforsker ulike muligheter og utfordringer ved kritisk tekstarbeid i klasserommet, særlig knyttet til multimodale og digitale hverdagstekster. I bokas siste del løftes hovedresultater fra prosjektet frem, med særlig vekt på et stillas for undervisning i kritisk tekstarbeid kalt CritLit-modellen, som prosjektet har utviklet. Erfaringer fra prosjektet blir også satt inn i en internasjonal kontekst, med blikk mot mulige utfordringer som kan oppstå i fremtidens globale og digitale mediesamfunn.
Boka kan være av interesse for forskere, lærerutdannere og lærerstudenter, samt skoleledere og lærere i skolen.
Bokdetaljer
Forlag
Universitetsforlaget
Utgivelsesår
2024
Format
Heftet
ISBN13
9788215071121
EAN
9788215071121
Språk
Norsk bokmål
Sider
328
Utgave
1