Omtale fra forlaget
De fleste av Händels oratorier har ufortjent havnet i en musikkhistorisk bakevje, og librettoene har knapt nok vært viet oppmerksomhet fra forskere. Den rådende, bastante opera/oratorium-dikotomien må legges bort for at de tallrike Händel-oratoriene skal komme til heder og verdighet igjen. I denne boken foretas en tverrestetisk gjennomgang av Händels oratorier og oratorielignende verker. I kreativt dialogisk samspill med vår tids auditive og visuelle estetikk kan disse verkene få en renessanse som levende musikkdramatikk. Det fordrer at librettoenes potensial for scenografi, dramaturgi og performance utnyttes etter intensjonene. Det er særlig disse estetiske sidene ved Händels oratorier som er tema for denne studien. Hans Erik Aarset er professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap ved NTNU. Hans publikasjoner har nedslagspunkter i 1500-, 1600- og 1700-tallets litteratur og kunst, samt i modernistisk og postmodernistisk litteratur (norsk, engelsk og særlig fransk). Av hans utgivelser de senere årene kan nevnes bøkene Smerten, harmen og kunstens smil: Marguerite Duras (2001), Teatralitetens verden. Barokk scenekunst hos Corneille og Molière (2002), Verdenslitteratur. Den vestlige tradisjonen (sammen med Jon Haarberg og Tone Selboe, 2007), Gjenreiste verdener. Senbarokk musikkdramatikk som tverrestetisk scenekunst: Vivaldi Händel Rameau (2008) og Den franske tragedie. Ni kapitler av en europeisk dramatradisjon 1550 1660 (2010).
Forlag Akademika
Utgivelsesår 2014
Format Heftet
ISBN13 9788232102822
EAN 9788232102822
Omtalt person Georg Friedrich Händel
Språk Bokmål
Sider 340
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket