Det tapte spor

av (forfatter), Hans Braarvig (oversetter) og Anders T. Andersen (oppleser).

Cappelen Damm 2024 Lydfil

Jack Carleton var en kraftig plugg på sytten år, nesten seks fot høy og rak som en mastefuru. Klærne hans var slik som de amerikanske jegerne og nybyggerne brukte

dem den gang - trange bukser og kort vadmelsjakke med leggings og solide sko av kalveskinn. På hodet hadde han en lett ull-lue. Krutthornet og kuleveska hang i to remmer rundt halsen, og over høyre skulder hadde han flintelåsbørsa. Et par timer hadde han fulgt et hestespor gjennom den vestre delen av Kentucky og nedover mot Mississippifloden. Med ett blir han truet av en panter og må skyte den for å redde seg selv. Skuddet kan høres lang vei og Jack vet at han nå mest sannsynlig har tiltrukket seg nye farer. Ganske riktig. Det tar ikke lang tid før to skikkelser dukker opp på stien. Dirrende av spenning ser han dem nærme seg.

Den amerikanske forfatteren Edward Sylvester Ellis (1840 - 1916) levde samtidig som de store indianerkrigene på 1870-tallet. Best kjent er han kanskje for bøkene om Hjortefot, en amerikansk urinnvåner. Med malende naturbeskrivelser og spennende actionscener, transporterer forfatteren oss tilbake til et annet sted og en helt annen tid enn vår. Bøkene om Hjortefot bidrar til å gi innsikt i og forståelse for en del av verdenshistorien og sivilisasjonens utvikling. Samtidig er de produkter av sin tid og kan derfor inneholde ord, beskrivelser og holdninger som vi i dag oppfatter som støtende.

Utgivelsesår 2024

Format Lydfil