Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken bygger på erfaringer det statlig initierte prosjektet "Veiledning av nyutdannede lærere", og inneholder artikler skrevet av lærerutdannere som har engasjert seg i veiledning. Artiklene tar blant annet for seg ulike forhold i skolens tradisjon og kultur som har innflytelse på den nyutdannede sin situasjon, ulike forhold ved yrkessosialisering og refleksjoner om skolen og lærerrollen. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Nye læreres første møte med yrket blir ofte omtalt som et praksissjokk. Utfordringer i møtet med skolen, elevene og læringsarbeidet gir en uventet hard yrkesstart. Mange nye lærere kjenner seg også overlatt til seg selv den første tiden, uten den hjelp og støtte de kan trenge. Mye tyder på at veiledning bidrar til å lette overgangen fra utdanning til yrkesliv. Dette har vært et aktuelt tema i flere offisielle skoledokument de siste årene, og i 2005-2006 deltok ca. 300 nyutdannede lærere i prosjektet "Veiledning av nyutdannede lærere".
Denne boka bygger på erfaringer fra dette prosjektet og vil være et nyttig grunnlag for det videre arbeidet med oppfølging av nyutdannede lærere. Boka er rettet mot lærerstudenter, lærere, skoleledere, veiledere, lærerutdannere, instanser i departement, fylker og kommuner og andre som arbeider med lærerutdanning i forvaltningen.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788251922821
EAN 9788251922821
Språk Bokmål
Sider 182
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket