Det store digitaliseringseksperimentet i skolen

av (forfatter), Per Kornhall (forfatter) og Jenny Maria Nilsson (forfatter).

Fagbokforlaget 2020 Heftet

Dette er en bok om skoleutvikling. Skoleforskere, skolepolitikere, rektorer, lærere og foreldre - alle er opptatt av at skolen skal utvikle seg. Men vi må stadig ta oss tid til å spørre hvem utviklingen er til det beste for.
Dette er også en bok om digitalisering av skolen. Det er en kritisk bok, men det er ikke en bok som ønsker alt av datamaskiner og software ut av skolen. Det er en bok som argumenterer for at vi må ta oss tid til å utvikle skolen på en god måte. Det krever at vi stiller oss noen spørsmål underveis om i hvilken grad en slik utvikling i skolen er til elevenes fordel på kort og lang sikt, og hvorvidt det finnes alternativer til denne utviklingen.
I arbeidet med denne boka, som er et samarbeidsprosjekt mellom det norske Fagbokforlaget og det svenske forlaget Natur & Kultur, inviterte vi én forsker, én ekspert og én journalist til å skrive om digitaliseringen av skolen i Norge og Sverige. Resultatet har blitt denne svært grundige og svært tankevekkende boka.
Høyoppløst bilde | Bla i bok
Marte Blikstad-Balas er professor ved Universitetet i Oslo. Hun har i mange år forsket på hvordan digitalisering endrer den norske skolehverdagen for både elever og lærere.
Per Kornhall er ekspert og forfatter med fokus på skolespørsmål. Han inngår bl.a. i et nettverk av eksperter tilknyttet EU-kommisjonen og er også leder for interesseorganisasjonen Läromedelsförfattarna.
Jenny Maria Nilsson er svensk journalist og forfatter. I over ti år har hun kartlagt og skrevet om svensk skole og den digitaliseringen som har skjedd der, for noen av de største dagsavisene.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2020