Det smaker av tradisjon

av (forfatter), Esten Borgos (illustratør) og Sør-Trøndelag bygdekvinnelag (utgiver).

Tun 2006 Innbundet

Boka inneholder oppskrifter på tradisjonsmat fra Sør-Trøndelag. Har litteraturliste.

"Erkenorsk tradisjon. En ting er eplekompott og vassgraut og lefse. Det er god gammeldags tradisjonsmat (og vi vet hvordan det smaker). Men i denne boka er det oppskrifter på helgrynsdessert fra Hovin, natronkake fra Singsås, klappaskall fra Selbu, gubb fra Rennebu og pjalt fra Røros. Det er da det begynner å bli ordentlig gøy. Denne boken er full av kunnskap om gammel matlaging og full av mat som man ikke visste fantes. Så nært og likevel så fjernt, som det heter. Kjøp boka og gå hjem og fornorsk kjøkkenet. KK mener: 4 av 6 poeng." (KK, høst 2006). "Trøndertradisjoner. Lokal matkultur er et tema som møtes med stadig økende interesse her til lands. Etter å ha mesket oss med utenlandske spesialiteter i mange år, har vi fått øynene opp for hvilke kvaliteter som finnes rundt om i Norge. Siv Randi Kolstad er en ildsjel som gjennom sin nye bok viser de tradisjonene og matskattene som finnes i det sørtrønderske kulturlandskapet. Festmat og hverdagskost, gårdsliv og seterdrift er noen av temaene i boken, der oppskrifter, fakta og lokalhistorie følger hverandre gjennom de 127 sidene. Vi vil jo tro at boken er av aller størst interesse for dem med tilknytning til Sør-Trøndelag, men også andre matglade lesere kan kjenne igjen variasjoner av norsk tradisjonsmat." (Maison, høst 2006).

Forlag Tun

Utgivelsesår 2006