Det rettsløse barnet

Kolofon 2004 Heftet

Boka handler om Bjarte som ble feildiagnostisert, og vokste opp som pasient på et sykehus fordi noen ikke gjorde jobben sin. Boka handler om et barn som vokser opp i en total ansvarsfraskrivelse, etter at foreldrene ikke ville ha ansvaret for det funksjonshemmede barnet. Forfatteren hevder at systemet har sviktet, og ikke fulgt opp de rettighetene funksjonshemmede barn har i barneloven og lov om barneverntjenester. Har litteraturliste.

Dette er en dokumentarbok om et barn som har bodd nesten 12 år på et somatisk sykehus. Det er en beretning om et barn som blir feilplassert og offer for omsorgssvikt i hjelpeapparatet. Det er en beskrivelse av ansvarsfraskrivelse på alle plan . og av de mekanismer som trer i kraft når noen tar ansvar og prøver å gripe inn til beste for barnet.

Boken er også et debattinnlegg. Jeg ønsker å få fram at et funksjonshemmet barn har de samme grunnleggende behov og rettigheter som et funksjonsfriskt barn, og at et sykehus, en institusjon, ikke kan dekke disse grunnleggende behovene.

Et funksjonshemmet barn har også rettigheter etter barneloven og lov om barneverntjenester. Det er de som skal håndheve lovene, som har sviktet i denne saken. Det handler ikke om manglende ressurser, men folk i posisjoner som er redde for å innrømme feil. Det handler om omsorgssvikt. Og om barnet som må betale prisen.

Jeg har skrevet denne boken i håp om å kunne bevisstgjøre personer som arbeider med og for funksjonshemmede barn, og fortelle dem at de barna det gjelder, først og fremst er barn . og at de har det samme følelseslivet som et funksjonsfriskt barn. Funksjonshemningen må komme i annen rekke. Dessuten ønsker jeg å gjøre disse personene bevisste på at hver og en har et ansvar for å reagere når man ser at et barn er utsatt for omsorgssvikt.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2004