Det norske Båhuslen

og Norges ukjente hovedstad Konghelle (Kungälv) : en historisk og kulturell oppdagelsesreise

av (forfatter) og Jostein Flo (forfatter).

Andresen & Butenschøn 2005 Innbundet

Forfatterne har vært bosatt i Båhuslen og har brukt mye tid på å kartlegge den gamle norske historien, minnesmerker og severdigheter, som de beskriver i boken. Med litteraturliste og stedsregister.

Forlag Andresen & Butenschøn

Utgivelsesår 2005

Historieskrivning som i Sverige betraktas som norsk historia och i Norge som svensk historia. Boken är skriven som en guidebok för en föreslagen rutt med utsikt från norska sidan. Som Bohusläning och Norgeälskare är det med stort intresse och förtjusning jag läser denna välskrivna och humoristiskt författade bok. En resa med nytt fokus kommer att företas till Bohuslän i sommar. Alla välkända ortsnamn som jag ofta vistats och till och med bott på utan att veta om dess historiska platser och vilka avgörande händelser som där utspelats. Bohuslän framstår i dessa dagar som en avkrok med pittoreska semestermål. Få vet att Bohuslän spelat stor betydelse i den Skandinaviska forntiden och medeltiden.