Det motsatte av døden

hjemkomsten fra Kabul

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er historien om den syttenårige Maria som har mistet sin kjæreste Gaetano. Som så mange unge menn i Sør-Italia har han vervet seg til hæren. Oppdraget skulle finansiere bryllupet deres og gi grunnlag for et banklån, men Gaetano blir drept. Maria beskriver sin sorg, ensomhet og forvirring. Hun er overbevist om at hun kan bringe Gaetano tilbake hvis hun forsetter å elske han.

I denne boken forteller Roberto Saviano om den syttenårige Maria som nettopp har mistet sin kjæreste Gaetano. Som så mange andre unge menn i Sør-Italia vervet han seg til hæren. Men i løpet av det fredsbevarende oppdraget i Afghanistan, blir han drept under et bombeattentat. Maria beskriver sin sorg, ensomhet og forvirring. Hun lever som en enke, men klarer likevel ikke å forstå at Gaetano er død. Hun er overbevist om at hun kan bringe ham tilbake hvis hun fortsetter å elske ham. Det motsatte av døden er en rystende fortelling om krig og kjærlighet og en sterk skildring av et samfunn der det som så ofte ellers er de fattigste som må ofre mest.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203212604