Det miljøterapeutiske mangfold

viktige begreper i miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak

Senter for tilpasset opplæring AS 2023 Innbundet

Boka inneholder en rekke begreper og temaer som det er viktig å ha kunnskap om når en skal planlegge, gjennomføre og evaluere miljøterapeutiske tiltak. Hensikten med boka er å bidra til at ansatte i helse- og omsorgstjenester, bofellesskap, barnevern og tilpassede opplæringstilbud skal kunne tilegne seg kunnskap og holdninger de trenger i arbeidet sitt. Bokas innhold er relevant for ledere, helse- og miljøpersonell og pedagoger m.fl. i bo- og omsorgstilbud for mennesker med ulike former for psykososiale utfordringer, i barnevernsinstitusjoner, i skole og SFO. Innholdet er også relevant for studenter som vil kvalifisere seg for slike stillinger.
Begrepene menneskeverd og integritet gjennomgås fordi det er et lovpålagt krav at helse- og omsorgstjenester skal gjennomføres med respekt for den enkeltes integritet og verdighet. For at dette kravet skal kunne innfris er det nødvendig å vite hva disse to viktige begrepene betyr.
Begrepene autonomi og dets motsats heteronomi gjennomgås fordi det er nødvendig å ha kjennskap til begge disse begrepene, blant annet når en skal vurdere en persons samtykkekompetanse. Boka sier også noe om hva paternalisme er. Kunnskap om paternalisme er blant annet nødvendig i møtet med mennesker som motsetter nødvendig omsorg og helsehjelp.
Helsebegrepet gjennomgås for å vise forskjellen mellom et helhetlig helsebegrep og et biomedisinsk helsebegrep. Helse- og omsorgstjenestene skal ha sin forankring i et helhetlig helsebegrep for at en skal kunne innfri forpliktelsen til å ivareta sine brukere på en god og verdig måte. En sier også noe om begrepene salutogenese og empowerment.
Omsorgsbegrepet gjennomgås for å få fram noe av kompleksiteten i hva god og forsvarlig omsorg er. En sier også noe om traumabasert omsorg og om betydningen av oppdragelse og dannelse i det omsorgsperspektiv.
Ulike aspekter av miljøarbeid og miljøterapi blir drøftet, herunder forholdet mellom disse to relativt vage, upresise og flertydige ordene.
I disk

Forlag Senter for tilpasset opplæring AS