Det levende universet

hvor er vi? hvem er vi? hvor går vi?

av (forfatter) og Inger-Johanne Sæterdal (oversetter).

Flux 2010 Innbundet

I denne boken knytter forfatteren sammen bevis fra kosmologi, biologi og fysikk for å vise at universet ikke er dødt. Han viser også hvordan dette kan forandre vår oppfatning av oss selv, vår plass i kosmos og menneskehetens utviklingsmessige kurs. Han mener at å se på universet som levende er et skritt i riktig retning mot å snu planetens krisetilstand og leve bærekraftig og i fellesskap med universet. Med register.

Vitenskapen har tradisjonelt ment at universet består av livløs materie og tomt rom. Duane Elgin fører sammen oppsiktsvekkende bevis fra kosmologi, biologi og fysikk for å vise at universet ikke er dødt, men i stedet levende på en helt unik måte. Det en innsikt som, slik Elgin viser, er i harmoni med alle verdensreligionene og de store åndelige tradisjonene. Han undersøker hvordan dette synet dramatisk forandrer vår oppfatning av oss selv, vår plass i kosmos og menneskehetens evolusjonsmessige kurs. Synet på universet som dødt har ført til rabiat materialisme og globale miljøødeleggelser. For å stanse planetens krise må vi bevege oss bort fra en separasjons- og utbyttingstankegang og i stedet lære å leve bærekraftig og fredelig sammen . i fellesskap med det levende universet. . Duane Elgin er en amerikansk samfunnsviter, forfatter og foredragsholder. Han har forsket mye på fremtidsvisjoner. Han har skrevet bøkene Voluntary Simplicity, Promise Ahead og Awakening Earth. I 2006 ble Elgin tildelt Goi Peace Award for sitt bidrag til en global «visjon, bevissthet og livsstil» som fostrer «en mer bærekraftig og åndelig kultur.»

Forlag Flux