Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken er en kasusstudie fra skolehverdagen om hvordan en kunst- og håndverklærer stimulerer til samspill i en krevende klasse ved hjelp av språket. Forfatteren beskriver det som skjer i klasserommet ved hjelp av teaterets dramaturgi fordi det er den genren som best fanger opp det hun kan observere. Skuespillet handler om lærerens forsøk på å skape en arena for det levende ordet i denne krevende klassen. Et bredt spekter av strategier blir tatt i bruk og disse tolkes i lys av kulturhistorisk aktivitetsteori. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
SKRIFTSERIEN KLASSEROMSFORSKNING Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskninga belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene. . "Det levende ordet" i en krevende klasse er en kasusstudie fra skolehverdagen om hvordan en kunst- og håndverklærer stimulerer til samspill i en krevende klasse ved hjelp av språket. Tove Pettersson beskriver det som skjer i klasserommet ved hjelp av teaterets dramaturgi fordi det er den genren som best fanger opp det ho kan observere. "Skuespillet" handler om lærerens forsøk på å skape en arena for det levende ordet i denne krevende klassen. Et bredt spekter av strategier blir tatt i bruk og disse tolkes i lys av kulturhistorisk aktivitetsteori.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788251916301
EAN 9788251916301
Serie Skriftserien Klasseromsforskning (9)
Språk Bokmål
Sider 165
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket