Omtale fra forlaget
Endelig er Ingrid Pramling Samuelsson og Maj Asplund Carlssons bok oversatt til norsk. Det lekende lærende barnet er noe så befriende som en bok i barnehagepedagogikk skrevet av barnehagelærere selv. I barnehagen, og også ellers i barns liv, er lek og læring to sider av samme sak. Når barna leker, lærer de noe nytt hele tiden. Hvor mye og akkurat hva de lærer er derimot avhengig av omgivelsene og de voksnes engasjement og tilbud. Pedagogens kompetanse når det gjelder å fange barnets intensjoner og tilrettelegge og få barn til å bli og forbli interessert, understrekes i boken. En dyktig pedagog kan forvandle hverdagssituasjoner til en morsom kunnskapslek: Hvor mange kopper må vi dekke på bordet? Hvordan skal vi dele eplet slik at alle får smake? Hvilke bokstaver har jeg i mitt navn, som du også har i ditt?
Boka stiller metakognitive spørsmål og har fokus på didaktikk og hvordan barnehagens pedagoger kan bidra til barns læring. Hvordan kan for eksempel metakognitive dialoger bidra til barns læring om det som er ukjent for dem, og hvordan blir barn oppmerksomme på sin egen læring?
I det lekende lærende barnet fremstiller Pramling Samuelsson og Asplund Carlsson barnet som et kreativt, aktivt og erfarende barn som skaper mening og forståelse for sin egen omverden, i interaksjon med andre barn og voksne. Leken blir en av mange arenaer for barns læring, en lek der barn spontant handler på både et kommunikativt og et metakommunikativt nivå, men også der pedagogen skaper forutsetninger for barns kognitive og metakognitive refleksjon.
Boka har forskning på småbarn i læringssituasjoner som gjennomgående tema, og tar for seg hvordan barnehagens pedagoger kan bidra til barns læring. Har litteraturliste.
Forlag Skaff Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2018
Format Heftet
ISBN13 9788213100564
EAN 9788213100564
Språk Bokmål
Sider 252
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En svensk pedagogikk fagbok oversatt på norsk med et ganske så akademisk språk, til tider grei å henge med på, men til tider også gresk og svevende. Jeg synes at fagbøker skal ha et så lettfattelig språk som mulig, da blir ihvertfall jeg faglig klokere. Tross det så var det noen gode ting og lære om barn, læring og lek, og noen greie sitater å ta med seg ihvertfall. Konseptet med metakognitv læring gav til tider mersmak, bl.a. om hvordan barn kan lære seg å bli bevisst og forstå at de lærer, noe som bl.a. gjør dem bedre rustet til skolen som kommer. Alt i alt en noe kjedelig fagbok, med sine lyspunkter og kanskje givende til den som er manisk på jakt etter fagstoff som har med lek og læring å gjøre.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket