Det lagar seg nok

et tidsbilde

dikt

Allgrønn Okkenhaug 2022 Falset

Sigrun Okkenhaug (1889 - 1939) vokste opp på «Bakkehuset» ved Levanger som datter av Maria og Arne Vestrum. Hun giftet seg tidlig med Fredrik Okkenhaug (1880 - 1960) og paret fikk 11 barn, hvorav 10 vokste opp og 9 stiftet familie.

Sigrun var bondekone, forfatter og aktiv bl.a. innen kvinne- avholds- og målrørsle. Som forfatter er hun mest kjent for sine barnebøker, men hun skrev også noveller, essays og enkelte dikt som ble utgitt i blader og magasiner.

Eldste sønn Paul var organist og komponist i tillegg til å være bonde. Nest eldste sønn Arne var ansatt i NRK. Han disponerte skrivemaskin og maskinskrev flere av Sigruns manuskripter på fritiden. Paul og Arne døde begge i 1975. Arne etterlot seg flere arkivmapper med personlige brev og notater. I en av disse mappene befant det seg en mengde av Sigruns håndskrevne, fra før mest ukjente dikt.

For noen tid siden ble denne mappen utlånt til Erling og senhøsten 2021 gitt videre til Johan for gjennomsyn. Derved kom ideen om å sortere og utgi diktene til glede for Sigruns etterkommere. Johan har sortert mappen som viste seg å inneholde 97 dikt, forløpende skrevet i 3 små hefter og mer sirlig på enkeltstående større ark. I heftene fantes en del overstrykninger av enkeltord, erstattet med andre ord. Noen av diktene var skrevet 2-3 ganger, et dikt endog 5 ganger.

Det er 68 forskjellige dikt. Senere justeringer og flere versjoner tyder på at Sigrun selv anså (en del av) diktene som uferdige. Selv om kvaliteten nok er varierende, har vi valgt å ta med alle de 68 diktene for å gi et bilde av Sigruns univers på den tiden.

Noen av diktene har ikke tittel. Da har vi valgt å bruke de første ordene i diktet som tittel. De fleste diktene er skrevet i perioden 1912 - 1917. Noen av dem er nøyaktig datert og med bladet diktet var tenkt å sendes til i parentes - f.eks. bladet «Magne». Diktet «Dei fire aarstider» var med i Sigruns første barnebok «Vesle Gunnar og dei andre» (1919).

Forlag Allgrønn Okkenhaug

Utgivelsesår 2022