Det innovative mennesket

Fagbokforlaget 2007 Heftet

I denne boken setter forfatteren innovasjonsbegrepet inn i en kulturell sammenheng, og diskuterer blant annet hva det vil si å være et kreativt menneske. Hun tar både for seg den daglige innovasjonen som skjer i arbeidslivet, samt de store nytenkningene innen kunst og vitenskap. Har litteraturliste og stikkordregister.

Innovasjon er tidens store ord. Det gir løfte om fremgang, berømmelse og rikdom. Men hva betyr det? Ordet dukker ofte opp på strategimøter i næringslivet, politikken og byråkratiet, og er et studieobjekt for forskere innen økonomi og organisasjonsvitenskap. Det innovative mennesket er en ny stemme i innovasjonslitteraturen, og den kommer fra humaniora. Boken setter innovasjonsbegrepets erobring av det norske samfunnet inn i en videre kulturell sammenheng, og forsøker å svare på spørsmålet: Hva er et kreativt menneske? Forfatteren beveger seg fra innovasjoner i det lille format - innovasjoner som inntreffer i arbeidslivet hver eneste dag - til kunstens og vitenskapens genier. Siri Meyer er professor i kunsthistorie ved Universitetet i Bergen. Hun har vært forskningsleder, maktutreder og leder av Ibsen 2006 Bergen, og bruker forskning i nye sammenhenger i kultur- og samfunnsliv. Meyer har et mangfoldig forfatterskap bak seg, og beveger seg gjerne på tvers av de litterære sjangre.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007