2021 var året som startet så brått.

Tre dager etter at Norge ved nyttår skålte for vaksiner og slutten av pandemien, måtte Solberg-regjeringen stramme inn med strenge tiltak.

Bare tre dager senere kom de mest surrealistiske tv-bildene fra USA siden 9-11-angrepene i 2001, da rasende Trump-tilhengere stormet demokratiets høyborg, Kongressen.

Resten av året handlet som i 2020 mye om smittekurver som svingte i takt med tiltakene. I slutten av september var det frigjøringsstemning da samfunnet igjen åpnet opp - bare for å se nye koronarekorder 75 dager senere.

Demokratiet fortsatte året i motvind, blant annet i land som Russland, Hviterussland og Kina. I Afghanistan raknet 20 år med vestlig demokratibygging på noen dager.

Politisk svingte Norge fra blått til rødgrønt under valget, uten at det satte særlig preg på høsten. Den handlet mest om omikron og galopperende strømpriser.

Også i sportens verden var det kraftige opp- og nedturer for Norge. Vi viste igjen verden vinterveien, mens Casper Ruud, Viktor Hovland, Magnus Carlsen og håndballjentene hadde et minnerikt år. Maren Lundby vant VM-gull før hun måtte ta en lengre pause fra idretten. Fotballandslaget rotet igjen bort VM-plassen, mens Erling Braut Haaland vekslet mellom å sette rekorder og å være skadet. Ole Gunnar Solskjær trente Manchester United til seriesølv før han fikk sparken noen måneder senere.

I OL i Tokyo ble det fire gull - der en ung 1 500-meterløper fra Lura og et hekkefenomen fra Dimna lagde uforglemmelig idrettshistorie.

Det som svingte minst i 2021, var økonomien, hvor pilene stort sett pekte oppover hele året.

God lesning av Det hendte - den femtiende i rekken!

Forlag Bertmark

Utgivelsesår 2022