Det han vil si dem : scenetekster ; Pil-og-bue-gutten ; Jesu oppstandelse og død ; Som på natten ; Der han har reist tilbake fra

av (forfatter) og Berta Őszike Sipos (medarbeider).

Transit 2020 Innbundet

Inneholder følgende stykker: Det han vil si dem, Pil-og-bue-gutten, Jesus oppstandelse og død, Som på natten, Der han er reist tilbake fra

«Det han vil si dem» handler om en far som vil fortelle de andre noe. De andre vet godt hva dette noe er, men de vil ikke at faren skal fortelle dem det. De er redd han skal falle om. Faren vet også at de andre vet. Men dette noe, som dreier seg om farens sykdomsforløp, er i stadig forandring. Det er alltid noe faren vet som de øvrige ikke har fått med seg.

«Pil og bue-gutten», som vi følger fra han ligger i magen til han flytter hjemmefra, er ikke bare et tilskudd til familien, samtidig med dette tilskuddet oppstår også muligheten for foreldrene å kunne miste ham. Straks et menneske blir til liv er det gammel nok til å dø. Og kanskje foreldrene har en forhistorie angående dette?

«Jesus oppstandelse og død» Jesus våkner fra graven og utenfor står soldaten. Han fører Jesus tilbake til Pilatus som, for andre gang, dømmer ham til korsfestelse. Jesus dør så på korset, står opp igjen og føres for tredje gang til Pilatus. Det hele gjentas i en evig sirkel, og underveis blir vi vitne til en kamp mellom kristendom og humanisme.

I «Som på natten» har Han og Henne kjøpt teaterbilletter før de har skaffet seg barnevakt. Heldigvis stiller Bestemor gledelig opp, men denne gale rekkefølgen peker likevel ut retningen for kvelden.

«Der han er reist tilbake fra» handler om å ønske seg tilbake til et tidligere stadige i livet. En familie skal flytte inn i et nytt hus, men Sønnen vil ikke flytte fra barndomshjemmet. Straks får han støtte fra faren.

Forordet er skrevet av Sipos Berta oszike, som har skrevet masteroppgave om Brattbergs stykker

Forlag Transit

Utgivelsesår 2020