Det guddommelige jeg

nyreligiøsitet og religiøse strømninger i moderne ungdomskultur

Fagbokforlaget 2003 Heftet

Boken innleder med en innføring i nyreligiøsitet før den beskriver nye religiøse bevegelser, som New Age, gurubevegelser, okkultisme, satanisme, teosofi og antroposofi. Bokens tredje del vurderer ungdomskulturelle trender og ikoner som rap og hip hop, Black Metal, X-generasjonen, Ringenes Herre, Harry Potter, Madonna og Satyricon i lys av religiøsitet og åndelig søking. Har litteraturliste og stikkordregister.

Nye religiøse bevegelser og åndelig søkning er en viktig del av vårt moderne samfunn. Med fokus på samtidsperspektivet gir Det guddommelige jeg innblikk i nyreligiøsitet. En spenstig sammenkobling mellom nyreligiøsitet og religiøse strømninger i moderne ungdomskultur og populærkultur gjør dette til en bok for alle. Kvalvaag setter fenomener vi møter daglig inn i en spennende sammenheng som gjør det underlige mer forståelig. Boken innleder med en kortfattet innføring i nyreligiøsitet før den beskriver nye religiøse bevegelser, som New Age, gurubevegelser, okkultisme, satanisme, teosofi og antroposofi. Bokens tredje del skiller den vesentlig fra andre bøker om emnet ved at ungdomskulturelle trender og ikoner som rap og hip hop, Black Metal, X-generasjonen, Ringenes Herre, Harry Potter, Madonna og Satyricon blir vurdert i lys av religiøsitet og åndelig søking. Robert W. Kvalvaag er cand.theol. og har også studert religionshistorie og vært stipendiat i bibelfag ved Menighetsfakultetet. Han har undervisningserfaring fra ungdomsskolen og er nå førstelektor i KRL ved Høgskolen i Oslo. Kvalvaag har også skrevet boken Fra Moses til Marley og publisert en rekke artikler i norske og utenlandske tidsskrifter.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2003

I Norge spiller satanistinfluert rock en ikke ubetydelig rolle i deler av ungdomskulturen. Det dreier seg primært om utøvere innen sjangeren black (eventuelt death) metal. "Metal" er en paraplybetegnelse som dekker flere underkategorier innenfor tung gitarbasert rock, og "svartmetall" er en av disse.