Det gåtefulle Norge

mystiske steder - sagn - folketro

Cappelen 2004 Innbundet

Boka handler om tradisjoner knytta til ekstreme naturforhold og ekstraordinært folkeliv fra norrøn middelalder til 1900-tallet. Boka konsentrerer seg om maritim folklore, og tar derfor for seg sagn, folketro og skikker blant sjømenn og fiskere, og om farefulle veger og stier mellom fjorder og fjell. Har stedsregister.

Nok en stor gavebok fra Hodne! Denne gangen har han hentet sitt stoff fra hele landet og stedsregisteret hjelper deg til å finne hvilke hendelser og hvilke sagn som knytter seg til steder i ditt distrikt. Maritim folklore - et tema som har vært svært forsømt - forteller om tradisjoner og overnaturlige forestillinger knyttet til sjøfart og fiskeri, om barske ritualer og underlige skikker.

Her møter vi sjøormen, havmannen og skipsnissen som finnes i fortellinger fra hele kysten. Temaet veihistorier forteller bl.a. om de såkalt "galdene"; farlige, bratte veipartier, som vi jo har mange av i dette landet. Her kommer mange ukjente og uhyggelige fortellinger. Forfatteren kommer også med mye nytt og spennende stoff om skumle fredløse, trollmenn og -kjerringer og om synske mennesker.

Boken er gjennomillustrert i farger og svart-hvitt, med praktfulle landskapsbilder og gamle stikk.

Forlag Cappelen

• "Kvinne og mann i norsk folkekultur" av Ørnulf Hodne
  • "Våkenetter - spøkelseshistorier fra Trøndelag" av Anne Synnøve Leinum
  • "Den store boka om spøkelse - faktabok om spøkelse" av Velle Espeland
  • "Julens myter - om overtro og tradisjoner" av Birger Sivertsen
  • "For konge og fedreland - kvinner og menn i norsk krigshverdag 1550-1905" av Ørnulf Hodne
  • "Barndom i Norge - gjennom tusen år" av Ørnulf Hodne
  • "Huldra - sagn og tradisjoner om de underjordiske" av Per Ottesen