Omtale fra forlaget
Dette er en del av historien om da dampen tok over for gampen som trekkraft, både på sjø og land. Mest handler boken om jernbanens første 50 år. Vi følger utviklingen fra det første spadestikk med "sølvspade", ser nærmere på de første stasjonene med bygninger i sveitserstil, passasjervogner med plysj, men også 4. klasse passasjervogner uten tak og seter. Vi kan lese om de første dampbåtene og fløting av tømmer, et farefylt liv. På land og vann gikk det på skinner. Vi får historien om Norges første lok-fører, William Graham, som kjørte åpningstoget i 1853. Han jobbet 364 dager i året, 1. nyttårsdag var fridag! Vi blir presentert for noen av de andre menneskene på jernbanen disse pionerårene; personalet om bord på togene, de som holdt linjene i stand, og mestrene på stasjonene. Og vi får høre om hvordan ny virksomhet blomstret i jernbanens "spor". Til slutt gjengir vi anekdoter fra de første årene med tog i Norge - smått og stort - fra Køla-Pålsen og stasjonsmesteren på Lillestrøm, til Aasmund Olavsson Vinje og hans hyllest til jernbanen.
Forlag Flisby'n forl.
Utgivelsesår 2012
Format Innbundet
ISBN13 9788292841198
EAN 9788292841198
Omtalt tid 1800-tallet
Språk Bokmål
Sider 100
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket