Det flyvende bord

eventyr i syv afdelinger

av (forfatter) og Arnold Thornam (illustratør).

Gabriel Scott selskabet 2019 Heftet

Det flyvende bord kom første gang ut i 1905 med undertittel «Eventyr i syv afdelinger», med tegninger av Arnold Thornam, og i 1954, 49 år senere, i en omarbeidet og videreutviklet utgave, uten illustrasjoner. I et forord til denne siste utgaven sier Scott at 1905-utgaven var ment som en barnebok, men at innholdet pekte ut over barnebokens snevre ramme. Den har enkelte makabre trekk som snarere bringer tanken hen på brødrene Grimms eventyr enn på norsk eventyrtradisjon, og den har også sterke allegoriske elementer som er lite forenlige med en bok beregnet for barn. I det samme forordet sier han at «eventyret lot meg ikke i fred i sin opprinnelige form», og i en alder av 80 år gir han derfor ut boken «skrevet om for voksne». Dette skulle bli den siste boken fra Scotts hånd og en verdig avslutning på et 60 år langt virke som forfatter. I den nye boken er de allegoriske elementene utvidet, og den viser et sterkt slektskap med «Det gyldne evangelium» og kanskje særlig med «Fergemannen». En rød tråd gjennom Scotts forfatterskap er verdien av nøysomhet og at menneskene skal vise godhet mot hverandre. «Det flyvende bord» fra 1954 kan oppfattes som Scotts åndelige testamente, hvor han peker ut menneskehetens og samfunnets vei videre, slik han mener den bør være.
Scottselskabet har valgt å utgi begge bøkene i ett bind, både for at den interesserte leser skal kunne sammenligne dem, og for å unngå forveksling mellom to like titler.

Forlag Gabriel Scott selskabet

Utgivelsesår 2019