Det er enda lys hos Sofie

Haugnes, bygda som forsvant fra kartet

av (forfatter) og Inger Kaurin (illustratør).

Penn & øre 2017 Heftet

Haugnes - bygda som ble borte fra kartet. «Det er enda lys hos ho Sofie». Nå er biografien om Haugnes klar fra trykkeriet. Bygda presenteres gjennom portrett av tidligere beboere. Haugnes er bygda som lå øst for Andenes, og som nå er innenfor gjerdet til Andøya flystasjon. I 1950 bodde det 300 mennesker i bygda. Faglitterær forfatter Beate Heide har intervjuet utflyttede Haugnesfolk for å få et bilde av hvordan det opplevdes å måtte flytte fra bygda Haugnes da forsvaret trengte grunnen. Selv om beboerne skjønte at de måtte avgi grunn til staten fordi Norge trengte et sterkt forsvar under den kalde krigen, så var det mye savn knyttet til fraflyttingen. Det ble sår som enda ikke er grodd, forteller Beate. Disse uttrykkes på forskjellig vis i portrettene. Konservator Karl Kleve på Norsk Luftfartsmuseum er også intervjuet. Han forteller om Andøya Flystasjon strategiske betydning i den Kalde krigen.

Boka er illustrert av Inger Kaurin. Både forfatter og illustratør har sine røtter på Haugnes. Ingers karakteristiske strek er lett gjenkjennelig, og hun har malt med inspirasjon i gamle bilder. Tittelen i boka henspiller på et bilde av huset til Beate sin bestemor. Der er det lys enda. - Dette er et symbolsk bilde, som forteller meg at Haugnes vil bli husket så lenge vi fortsetter å snakke om bygda. Siden det ikke er noe fysisk igjen, bortsett fra musen av skolen, fyrtårnet og den vernede steinen med inskripsjon på, fortsetter bygda å leve i menneskenes minne, på Facebookgruppa Haugnes på Andøya, og på en blogg. I tillegg har Polarmuseumet på andenes et «Haugnes rom» der det blant annet er en modell av bygda. Forfatteren ser at temaet Haugnes ble høyaktuelt da Andøya Flystasjon ble besluttet nedlagt i desember 2016. Beate peker på at det er mange steder i Norge der det er besluttet avfolking - av ulike årsaker, slik at mange vil kunne finne boka interessant utover folk i Vesterålen.

Forlag Penn & øre

Utgivelsesår 2017