Det er deg fabelen sikter til

av (forfatter), Odd Bang-Hansen (oversetter) og Kåre Conradi (oppleser).

Panta 2020 Lydfil

H.C. Andersen er Danmarks nasjonaldikter. Hans liv er nesten som historien om den stygge andungen, som forvandlet seg til den skjønneste svane. Det er da også sagt at inspirasjonen til dette eventyret nettopp er hentet fra hans eget liv. Hans Christian Andersen ble født i Odense på øya Fyn i Danmark i 1805. Han kom fra fattige kår moren vasket for folk, og faren var skomaker. Faren døde da Hans Christian var elleve år, og moren måtte deretter slite hardt for å forsørge familien. Det sier at Hans Christian var svakelig, klossete og lite pen. Men han hadde livlig fantasi, og var ærgjerrig. I denne lydboken kan du høre Kåre Conradi lese noen av H.C. Andersens mest kjente eventyr. Opptakene ble gjort i H.C. Andersens hus i Odense, Danmark i mai 2001. Innhold: 1) Det er deg fabelen sikter til 2) Keiserens nye klær 3) Den standhaftige tinnsoldat 4) Den stygge andungen 5) Prinsessen på erten 6) Fyrtøyet 7) Den lille piken med svovelstikkene 8) Stoppenålen 9) Den flyvende koffert 10) Hva tistelen opplevet 11) Det er helt sant 12) De ville svaner.

Forlag Panta

Utgivelsesår 2020