Det ble ufarlig å tegne et hus

hvordan kan læremidler for et datategneprogram utformes for å fremme læring?

hva fremmer læring?

hva hemmer læring?

Sundførs byggfagkurs 2009 Spiral

Heftet er forfatterens masteroppgave i yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus 2009. Oppgaven handler om hans mastergradprosjekt Grethes hus, som er en serie hefter som beskriver hvordan man tegner et hus og er laget for å gi elever og studenter innen relevante fag en innføring i datategneprogrammet ArchiCAD. Forfatteren tar for seg arbeidet med heftene, og hvordan de fungerer i praksis. Han gjør rede for teori og metode, og presenterer funnene han har gjort. Har litteraturliste og stikkordregister.

Problemstilling: Hvordan kan læremidler for et data-tegneprogram utformes for å fremme læring? - Hva fremmer læring? - Hva hemmer læring? Forfatteren er tegnelærer på Fagskolen i Oslo. Et behov for lærebøker som raskt kan gi studentene kompetanse i datategneprogrammet ArchiCAD, har ført til laging av egne opplæringshefter. Disse heftene "Grethes Hus", selger til både studenter og arkitekter over hele landet. Hvorfor har de blitt en slik suksess? I denne masteroppgaven skriver studenter logg om sine læringsopplevelser, forfatteren driver deltakende observasjon og har også intervjuet arkitekter og tegnere. Teori er tatt fra to hovedtemaer: - Læringsteori og - Teori om bilders og skrift i tekster. Innimellom de mer opplagte konklusjonene (man lærer best av å gjøre oppgaver), kommer mer uventete resultater: De ørlitt slurvete, utålmodige leserne får raskere og bedre læringsutbytte enn de nøyaktige, mer perfeksjonistiske leserne. Bruk av mange instruerende illustrasjoner i farger, med kort forklarende tekst gir også god læring, mener informantene. Illustrasjonene kan også hjelpe på læreprosessen i ettertid, ved at man kognitivt har koplet illustrasjon og problemløsningsteknikk.

Forlag Sundførs byggfagkurs

Utgivelsesår 2009