Dere skal merke vår hastighet

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

Ny roman av mannen som gjorde brakdebut med Et forbløffende talentfullt, dypt rystende verk. Enda en sprudlende bok, i stil med den forrige, men mer lettlest. En sprø historie om to unge gutter, Will og Hand, som reiser verden rundt for å gi bort 38 000 dollar, og om hvorfor det er så vanskelig. De vet ikke helt hvorfor de gjør det, bare at det må gjøres. Muntert, burlesk og uttrykk for en slags omvendt amerikanisering. Folk viser seg å ha mistro til noen som gir bort penger uten å ville ha noe igjen! De innfødte er ikke engang særlig takknemlig innstilt overfor sine velgjørere. Eggers har fått stor innflytelse blant unge mennesker gjennom bøkene sine, tidsskriftet og nullfortjeneste-utdanningssenteret i San Francisco. «Det som virkelig løfter fortellingen, er en del glitrende språklige bilder og passasjer .»Siri Gjelsvik, Fredriksstad Blad«Dere skal merke vår hastighet er allerede erklært som klassiker i USA, og det er en bok som tar pulsen på nåtiden. Uten knussel, og med et direkte språk som går rett inn. Eggers beviser at USA fortsatt holder stand som nybrottsnasjon på det litterære område.»Pål Hilmar Sollie, poeten.no

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205336230

EAN 9788205336230

Serie Gyldendal pocket

If this was true - that there were factories that built big bridges and others that built small ones - I knew my life would be richer and more intense in its pleasures.

• "Natt'a der oppe, natt'a der nede - noveller" av Anders Bortne
  • "Så sultne vi er" av Dave Eggers