D'er ofte godt som dei gamle talar

gamle under lupen - bidrag til forståelse av aldring

av (redaktør), Toril Elisabeth Utne (redaktør), Eva Anfinnsen (redaktør) og Arnfinn Eek (redaktør).

Aldring og helse 2009 Heftet

Artiklene i dette festskriftet tar for seg forskjellige temaer innen fagområdene gerontologi og gerontopsykologi, og gis ut i anledning Per Kristian Haugens 60-årsdag.

Kolleger og venner ønsker å gratulere Per Kristian Haugen med 60-års dagen. Siden han skrev sin hovedoppgave om demens på slutten av 1970-tallet har han med få avbrudd vært engasjert i arbeid med utvikling av bedre tilbud innen demensomsorgen. Boka tar opp ulike temaer innenfor jubilantens mange interessefelt. Kunnskap innen fagområdene gerontologi og gerontopsykologi sett i sammenheng med den historiske utviklingen i samfunnet, er viktig i forståelsen av det å være gammel i dag. Fordi han har engasjert seg i utvikling av gerontopsykologi både i Norge og Norden, er kolleger invitert til å belyse dette feltet. Bidrag fra en god kollega i Storbritannia viser utviklingen av den miljøterapeutiske tilnærmingen til personer med demens. Vi har også valgt å inkludere en spennende artikkel han selv skrev i 1984 om gaamle i islandske ættesagaer som eksempel på hans omfattende historiske interesse.

Forlag Aldring og helse

Utgivelsesår 2009