Der hav møter land

fiskerbondesamfunnet i Nordland 1870-1940

Fagbokforl. 2004 Innbundet

Boken ser på fiskekulturen i Nordland på 1800 og 1900-tallet og viser fremveksten i dette samfunnet gjennom både økonomiske og sosiale endringer. Forfatteren tar opp flere tema, blant annet betydningen av væreierne, lofotfisket, den industrielle revolusjonen gjennom motorisering av båtene, befolkning og fraflytting. Med kildeoversikt, litteraturliste, steds- og personregister.

Der hav møter land beskriver fiskerbondesamfunnet i Nordland i perioden 1870-1940.
Forfatteren formidler mangfoldet i de ulike tilpasningsformene innenfor fylket og gir en oversikt over den generelle utviklingen i fiskerbondesamfunnet. Boken er basert på 25 års forskning om Nordlands økonomiske og sosiale historie.
Der hav møter land gir til dels uttrykk for en endret forståelse av Nordlands historie. Blant annet gjelder det synet på befolkningsutviklingen, lofotfisket, væreiersystemet, motoriseringen av fiskeflåten og hvordan folk reagerte på de økonomiske krisene. En overordnet konklusjon er at krisene i mellomkrigstiden mest fremstår som et midlertidig tilbakeslag for en moderniseringsprosess som var i gang.
Boken legger således mer vekt på kontinuiteten som ledet frem til dagens Nordland, enn på et avgjørende brudd etter den andre verdenskrig.
Boken henvender seg til lærere og studenter i historie, økonomi og andre samfunnsfag, men også til en bredere historieinteressert lesekrets.
Jan Vea
er førsteamanuensis ved Historieseksjonen, Avdeling for samfunnsfag, Høgskolen i Bodø. Veas spesialfelt er Nordlands økonomiske og sosiale historie - tema for hans forskning, publikasjoner og undervisning i 25 år

Forlag Fagbokforl.

Utgivelsesår 2004