Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Normalisering og integrering har vært sentrale elementer i politikken overfor funksjonshemmede. Dette har ført til reformer innen både utdannings- og omsorgssektoren; spesialskoler er avviklet og institusjoner er lagt ned. Artiklene i denne boka stiller kritiske spørsmål til om denne utviklingen imøtekommer de funskjonshemmedes krav, med spesiell vekt på de psykisk utviklingshemmede. Fokus er rettet mot integrering i skolen, men artiklene tar også opp spørsmål rundt boform, aktiviteter osv. Boka er skrevet av fagfolk fra Norge, Danmark og Sverige. Har litteraturlister.
Omtale fra forlaget
I de siste tiårene har normalisering og integrering vært sentrale elementer i politikken overfor funksjonshemmete. Det har ført til reformer innen både utdannings- og omsorgssektoren - en snakker om "en skole for alle" og "et samfunn for alle". Spesialskoler er avviklet og institusjoner er lagt ned, men kan den vanlige skolen imøtekomme alles krav? Vil en ikke i stedet se tilkortkomming og sosial isolasjon? Boka belyser disse spørsmålene, i første rekke knyttet til psykisk utviklingshemmete. Fokus er rettet mot integrering i skolen. Artiklene er skrevet av fagfolk fra Norge, Danmark og Sverige.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 1997
Format Heftet
ISBN13 9788200427124
EAN 9788200427124
Serie Spesialpedagogikk (20)
Språk Flerspråklig
Sider 197
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket