Den usynlige religionen

av (forfatter) og Gustav Erik Gullikstad Karlsaune (oversetter).

Tapir 2004 Heftet

Boken presenterer en analyse av fagarbeidet i religionssosiologi, og hva den er i stand til å si om den aktuelle samfunnsvirkeligheten. Har personregister.

Hva er privatreligiøsitet? Fins det en nyreligiøsitet? Er mennesket religiøst? Er sekularisering religionsløshet? Vil de ikke-religiøse overta scenen? Hva vil skje i kjølvannet av dagens religionsmangfold? Er kirke og teologi på vei ut?
Dette er spørsmål som Thomas Luckmann kaster lys over også i dag med den analysen han gjorde for en mannsalder siden i denne boken. Luckmanns analyse av fagarbeidet i religionssosiologi og hva det var i stand til å si og ikke om den aktuelle samfunnsvirkeligheten, skapte en diskusjon om fundamentene i forståelsen av religion som fortsatt pågår. Som klassikerne i sosiologi fokuserer Thomas Luckmann ikke på religionen isolert. Målet er gjennom den å forstå menneskelig livsvirkelighet i dag, i det samspill den er mellom samfunnets sosiale strukturer og enkeltmenneskers daglige livsverden. For å finne et grunnleggende ståsted for sin forståelse av religion . og samfunnet og Selvet . går han tilbake til de universelle betingelsene som ligger i menneskets kroppslige utrustning og bevisstheten.
Boken er med tiden i sin helhet publisert på engelsk, italiensk, spansk, japansk, tysk og kinesisk. I tillegg er deler av den blitt oversatt til andre språk, som nederlandsk og slovensk. Den tyske utgaven fra 1991 hadde et tillegg som utdyper hovedtanken om religion. Det er også med i denne norske utgaven.
Thomas Luckmann er professor emeritus fra universitetet i Konstanz. Tidligere var han professor i Frankfurt a.M. og i New York, ved New School for Social Research. Han har flere æresdoktorater, fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, og fra universitetene i Ljubljana, Linköping og Trier.
Oversetteren, religionssosiologen Gustav Erik Gullikstad Karlsaune, ved Institutt for arkeologi og religionsvitenskap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, har i over 30 år beskjeftiget seg med den vitenskapstradisjonen som Thomas Luckmann skriver innenfor, den fenomenologisk funderte sosiologien.

Forlag Tapir

Utgivelsesår 2004