Den usynlige festningen

Shaigan

del 1

av (illustratør), J. Van Hamme (forfatter) og Olivia Tångring (oversetter).

Egmont 2020 Innbundet

Dette bindet starter en dramatisk sekvens etter at Thorgal har forlatt kone og barn for å spare dem for sitt eget skjebnetunge liv. Han akter ikke å vende tilbake før gudene har glemt ham og familien kan få leve i fred. I det neste bindet avsluttes syklusen om den skånselløse piraten Shaigan og hans ledsager Kriss av Valnor.

I «Solsverdet» har Thorgal havnet et sted øst i Europa, der tyrannen Orgoff styrer med hard hånd og ikke minst et fryktelig våpen som gjør ham uovervinnelig - solsverdet. Våpenet viser seg å ikke være helt ukjent for Thorgal. «Den usynlige festningen» handler om Thorgals møte med en mystisk kvinne som forteller ham hvordan han faktisk kan få gudene til å glemme ham. Men først må han ta seg til den usynlige festningen, der gudenes minne blir oppbevart. I «De landsforvistes merke» er Thorgal stadig fraværende, men Shaigan den skånselløse gjør seg desto mer bemerket i vikinglandsbyen. En overlevende hevder at piraten er ingen ringere enn Thorgal Ægirsson, og rasende landsbyfolk sender Aaricia og barna i eksil.

Dette er sjuende bind i Sagaen om Thorgal, en bokserie som samler Thorgal albumhistoriene. Serien ble skapt i 1977 av Jean Van Hamme (f. 1939 i Belgia) og Grzegorz Rosinski (f. 1941 i Polen). De to første historiene kom på norsk i album i 1981 og 1982, og deretter ble serien publisert i Fantomet-bladet (1992-2017). Historiene i denne bokserien utgis i rekkefølgen de ble skapt og opprinnelig utgitt, med bare få unntak (barndomshistorier blir hentet ut av kronologien og planlagt samlet i ett bind).

Forlag Egmont

Utgivelsesår 2020

Serie Sagaen om Thorgal (7)

Genre Fantasy

Omtalt tid Vikingtiden