Den tyske pasient

besk medisin for Europas viktigste land

Aschehoug 2006 Innbundet

Boka handler om Tysklands manglende gjennomføring av viktige reformer innen arbeidsliv, velferdsordninger, økonomi og forvaltning. Den tar opp hvordan mangelen på reformer ikke bare vil påvirke Tyskland som velferdsstat, men også hele Europa. Forfatteren samtaler med politikere, forskere og kommentatorer. Temaer som blir tatt opp er gjenforeningens høye pris, og om Tyskland som velferdsstat vil overleve. I tillegg skildrer boka demografi, miljø, det multikulturelle, oppgjøret med fortiden, og om fotball og politikk. Har litteraturliste.

Dette er en kunnskapsrik og samtidig personlig beretning fra Norges fremste tysklandskjenner. Den knytter an til forfatterens Reisebrev fra det andre Tyskland og Tyskland i oppbrudd. Denne gangen tar Jahn Otto Johansen for seg reformene og de økonomiske problemene som tvinger seg fram i Europas eldste og best utbygde velferdsstat.
Etter den kostbare gjenforeningen har landet rett og slett ikke råd til å opprettholde de velferdsordningene landets borgere har vært vant til å nyte godt av. Og Tysklands rolle som drivkraft i EU og «motor» i europeisk økonomi gjør at landets problemer før eller senere vil ramme hele kontinentet - etter alt å dømme også Norge.
Jahn Otto Johansen har et nært og personlig forhold til tyskere av alle samfunnslag, og uformelle samtaler rundt stambordet på favorittkneipen og med forskere, politikere og kommentatorer gjør lesningen både lærerik og underholdende.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203233920