Den triste mannen på Alexanderplatz

og andre epistler

Kolofon 2018 Heftet

Bredo Berntsen er statsviter og tidligere førstebibliotekar ved Universitetsbiblioteket i Oslo. Han har forfattet og redigert mer enn femti bøker og skrifter, og tallrike artikler. Temabredden er stor. I denne nye bokens epistler tar han utgangspunkt i hendelser og .epi.soder gjennom mange år. Det første som trekkes frem er deltakelsen som tenåring i de såkalte rockeopptøyene i Oslo i 1956. De vakte oppsikt som det første ungdomsopprøret i Norge. Så følger blant annet spennende dykking i Middelhavet, og det fascinerende ved den spesielle provencalske oksesporten. Videre hvordan en merkelig, tilfeldig advarsel berget både ham og en venn fra å kjøre seg i hjel utfor et stup i Jotunheimen!

Vi får også lese om opplevelsen av å være student i det nye faget stat.s.vitenskap. Det var i undervisningsammenheng preget av sær.egne .professorer som lett fikk unge hoder til å lytte; en lykkelig tid før teknifiseringen med powerpoint tok til. Noen epistler handler om sære hendelser i den kalde krigens Berlin og Moskva - og i ørkenlandet Turkmenistan. Vi får også beskrevet møter med personligheter som statsminister Per Borten, miljøvernminister Gro Harlem Brundtland og den tidligere milorg sjefen Jens Christian Hauge. Den siste viste seg å ha interesser - utover sitt velkjente politiske engasjement - som en genuin bibliofil!

Når det gamle og litt sjeldne begrepet "epistel" er brukt i denne boken, er det valgt fordi så meget av det som skildres nettopp har et fortidig preg: Reise på den nå nedlagte valdresbanen, skitur til fjells på treski, røyking på kafeer og restauranter - og en tid hvor bruken av tradisjonelle skrivemaskiner var sevfølgelige kontorhjelpemidler. De siste er jo forlengst passé i en PC-tid som vår!

Ellers må det bemerkes at de fleste av epistlene har relevante illustrasjoner.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2018