Den termodynamiske arbeidsboken

for de to hundre hjem

Kolofon 2006 Innbundet

Boken er skrevet med sikte på å demonstrere termodynamikkfagets bredde og anvendelighet ved å fokusere på den underliggende strukturen. Den er ment som en arbeidsbok som til undervisningsformål nødvendiggjør en tradisjonell lærebok. Den er også ment å kunne fungere som en oppslagsbok. Termodynamisk funksjonsteori og likevektslære danner en rød tråd i behandlingen av stoffet. Denne andre utgaven er utvidet med tre kapitler om varmekraftmaskiner, gassdynamikk og entropiproduksjon. I tillegg er det blitt gjort tilføyelser i flere kapitler, blant annet en energibetraktning av uran-fisjon, en utledning av Helmholtz-residualet for Redlich-Kwongs tilstandslikning og et avsnitt om Helmholtz-resonatorer. Med oversikt over figurer, tabeller og symboler, samt en kort biografi over sentrale bidragsytere til faget. Har register og liste over paragrafer.

"Den termodynamiske arbeidsboken" gir leseren en grundig innføring i termodynamikk for makroskopiske systemer. Dette skjer med utgangspunkt i en kanonisk teori supplert av relevante beregningseksempler. Sentrale begreper er: Eulers homogenefunksjoner, Legendre-transformasjoner og totalt di?erensial, hvor også de fysikalske aspektene er tillagt stor vekt. Boken er delt inn i 153 paragrafer. Disse kan enten oppfattes som selvstendige avsnitt, eller som én stor oppgavesamling. Emnene er hentet fra fysikalsk kjemi, statistisk mekanikk, gassdynamikk, varmekraft, kontrollvolum, fase- og reaksjonslikevekter og multikomponente blandinger. Bredden og dybden av utvalget er tilpasset studenter på (doktor)ingeniørnivå tilhørende maskin, fysikk og kjemi. Tore Haug-Warberg er utdannet fra Institutt for silikat- og høytemperaturkjemi ved tidligere NTH. Han har en doktorgrad i termodynamiske beregningsalgoritmer og har mange års undervisningserfaring fra høgskole og universitet. Han har også bred erfaring fra industriell forskning (IFE, Norsk Hydro og Yara), hvor han i særlig grad har arbeidet med den teoretiske utformingen av programverktøy for prosessimulering (CADAS, Yasim) og energiregnskap (HERE). Han er i dag ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for kjemisk prosesstekno-logi, NTNU. Hovedinteressene er likevektsberegninger og algebraisk representasjon av termodynamiske modeller ved hjelp av objekt-orientert programmering (Ruby).

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2006