Den tenkende kunstner

komposisjon og dramaturgi som prosess og metode

Unipub forlag 2011 Heftet

Forfatteren ønsker å synliggjøre sentrale skritt i den skapende prosessen som er felles for utøvere innenfor alle kunstfag: musikk, billedkunst, litteratur og teater. Boka gir et helhetsperspektiv på undervisningen i fag der kreativiteten lett fortrenges av intensiv teknisk spesialisering. Har stikkordregister og litteraturliste.

Hvilke momenter i den kreative prosessen er felles for alle kunstnere? Hvilke felles begreper og forestillinger finnes innenfor kunstfagene? Hvilke problemstillinger møter kunstnere i sitt arbeid med komposisjon og dramaturgi? Bakgrunnen for boken er den klostermentaliteten en fremdeles kan finne ved de kunstfaglige utdanningsinstitusjonene, delvis på grunn av en lite samordnet kunstutdanningspolitikk. Resultatet kan være at disse institusjonene, og dermed også de kunstnerne de utdanner, mister hverandre av syne og går glipp av det enorme potensialet for innsikt som ligger i kunstartenes faglige fellesdomene.
Forfatteren henvender seg først og fremst til alle som studerer kunstfag, fra videregående skole til høyskole og universitet. Boken vil også være nyttig for alle som søker forståelse av kunst generelt og kreative prosesser og metoder spesielt.
Bjørn Kruse er komponist og professor i komposisjon ved Norges musikkhøgskole.

Forlag Unipub forlag