Den skrivende førskolelærer

om profesjonalitet og praksis

av (forfatter), Dagmar Andrea Cejka (forfatter), Otto Laurits Fuglestad (forfatter), Marianne Irgens Hagen (forfatter), Lene Chatrin Hansen (forfatter) og Mette Vaagan Slåtten (forfatter).

Fagbokforlaget 2009 Heftet

Førskolelæreryrket er blitt et yrke som krever skriveferdigheter. Som skribent skal den moderne førskolelærer nå kollegaene, foreldrene, byråkratene, politikerne, journalistene og redaktørene. I denne boken får du tips som bedrer kvaliteten på din barnehages kommunikasjon med omverdenen, og som også fremmer dine egne skriveferdigheter. Med litteraturliste og stikkordregister.

Å skrive er å omgås andre. Førskolelæreryrket er blitt et yrke som krever skriveferdigheter. Har du reflektert over hva det innebærer? Forfatterne av denne boken vil gjerne dele sine tanker om det å skrive med deg. De ønsker å styrke deg som yrkesutøver i den delen av yrket som medfører å skrive, og de ønsker å motivere til bedre tekster fra barnehagefeltet. Som skribent skal den moderne førskolelærer nå kollegaene, foreldrene, byråkratene, politikerne, journalistene og redaktørene og enda noen til - fordi arbeidet med og kampen for den gode barnehagen krever det. Så spiss blyanten og tørk støvet av tastaturet! Det er inspirerende og nyttig å ta del i andre forfatteres tanker omkring skriving. La derfor disse gi deg noen tips som bedrer kvaliteten på din barnehages kommunikasjon med omverdenen, og som også fremmer dine egne skriveferdigheter: Mette Vaagan Slåtten - høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo, samfunnsfagsseksjonen ved førskolelærerutdanningen. Louise Birkeland - førstelelektor ved Høgskolen i Bergen, pedagogikkseksjonen ved førskolelærerutdanningen. Dagmar Andrea Cejka - høgskolelektor ved Høgskolen i Bergen, norskseksjonen ved førskolelærerutdanningen. Lene Chatrin Hansen - førskolelærer, skribent og leder for prosjektet Barnemiljøvurderinger (i regi av Utviklingsforum AS). Otto Laurits Fuglestad - professor i pedagogikk (tidligere ved Universitetet i Bergen, Institutt for utdanning og helse). Marianne Irgens Hagen - kommunikasjonsrådgiver og nettredaktør i NAV. Arne Solli - leder for prosjektet, ansvarlig redaktør for Første steg, tidsskrift for førskolelærere, utgitt av Utdanningsforbundet, og redaktør for denne boken.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2009