Den skjulte styreverden

rapport fra styreriket

Fagbokforl. 2001 Innbundet

Boka handler om prossessene i moderne styrer, og hvordan styret kan utvikles til å gi konkrete bidrag til bedriftens resultater. Forfatteren retter søkelyset på hvordan norske styrer, for bedrifter og institusjoner, opererer. Boken henvender seg til styremedlemmer, ledere, rådgivere, analytikere og studenter. Har litteraturliste og stikkordregister.

Styret kan spille en langt mer aktiv rolle i bedrifter og organisasjoner. Når virksomhetens suksess i større grad enn før kommer i raskt skiftende markeder, kan ikke minst styrets engasjement i strategiarbeidet være avgjørende. Også som kritisk motvekt og korrektiv mot den ansatte ledelsen kan styret styrke sin funksjon.
Dette er hovedbudskapet i denne boken, som handler om prosessene i moderne styrer, og hvordan styret kan utvikles til å gi konkrete bidrag til bedriftens resultater. Forfatteren retter søkelyset på hvordan norske styrer, for bedrifter og institusjoner, opererer.
Hvordan arbeider styrene? Hvilke former for styring er utviklet? Hvordan er de sammensatt? Er det mulig å spore resultater av hva styrene gjør? Hvilke former for styrer er de mest vanlige? Hvordan er strukturer og prosesser i norske styrer? Hvilke konflikter og dilemmaer er de mest typiske? Hva menes med "styrediversitet"?
Boken henvender seg til styremedlemmer, ledere, rådgivere, analytikere og studenter. Den vil gi leseren grunnlag for refleksjon omkring egen styrerolle. I tillegg til beskrivelser og analyser inneholder boken ideer og dilemmaer som kan egne seg for drøfting i styrerommet.

Forlag Fagbokforl.

Utgivelsesår 2001