Den selvutviklende virksomhet

idépilarer i lærende organisasjoner

Gyldendal akademisk 2001 Heftet

I boka tegner forfatteren idealbildet av virksomheter som gjennom god organisering og ledelse lykkes i å omsette sine intensjoner i praktisk handling. Dette skjer ved at den enkelte medarbeider og virksomheten generelt er i konstant bevegelse. Forfatteren viser hvordan tradisjonell tenkning om organisering og ledelse hemmer engasjement og utvikling, og dermed hindrer naturlige læringsprosesser. Boka presenterer teoretiske fundamenter, men gir også konkrete ideer til hvordan man skal realisere den selvutviklende virksomhet. Den er skrevet for så vel praktikere som studenter på høgskole- og universitetsnivå. Med litteraturliste og register.

Boka tegner idealbildet av virksomheter som gjennom god organisering og ledelse lykkes med å omsette sine intensjoner til praktisk handling. Det skjer ved at den enkelte medarbeider og virksomheten generelt er i konstant bevegelse. Det er medarbeidernes faglige stolthet, entusiasme, orientering mot omverdenen, konflikterende synspunkter og respekt for demokratiske prinsipper som driver virksomheter framover. Boka presenterer teoretiske fundamenter, men gir også konkrete ideer til hvordan man skal realisere den selvutviklende virksomhet.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2001