Den satt!

humor fra Hedmark

av (forfatter) og Kjell Strømsmoen (illustratør).

Trysil-forl. 2006 Innbundet

Boken inneholder humoristiske historier med særpreg fra forskjellige steder i Hedmark.

"Den satt!", med undertittel "Humor fra Hedmark", er ei omfattende samling av historier fra mange steder i Hedmark. Over 200 sider og om lag 300 historier og illustrasjoner er det blitt. Mange av historiene er ekte, men noen av dem kan ha sitt egentlige opphav andre steder enn vi kjenner til. Felles for dem alle er at de lever godt på folkemunne. Med denne boka er de tatt vare på for ettertida. Historiene er formidlet av Sven R. Gjems i Grue i Solør. Kjell Strømsmoen fra Rendalen, bosatt i Sverige, har med sine treffende illustrasjoner gjort boka ekstra frodig og verdifull. Gjems er flittig benyttet som historieforteller, toastmaster, deltager i ljugartevlinger og noen ganger dommer ved slike. Han har en lang løpebane bak seg som journalist og forfatter. Om innholdet i "Den satt!" skriver han blant annet dette i forordet: "Hedmark er et stort fylke med et forskjelligartet landskap, noe befolkningen har blitt preget av. Folket skilles språklig av en rekke dialekter og på lignende vis opptrer også humoren her med forskjellig særpreg. Østerdølene framstår gjerne med et tungsindig alvor, der ensomhet og store vidotter har satt sitt preg. Bygdefolket i det udramatiske landskapet rundt Mjøsa blir oftest karakterisert som litt tregt og preget av generasjonenes tunge vandring bak plogen med beina godt nede i feit svartjord. I Solør-Odal er landskapet nedgjennom det brede Glomma-dalføret bebodd av et kvikt folkeferd, som er likeså brede i kjeften og rett fram. Lengst i øst ligger Finnskogene, der humoren til etterkommerne av svedjefinnene er mer preget av det som engelskmennene kaller understatement. Der kan det ofte ligge noe usagt under, som på en merkelig måte forsterker det hele. Felles for alle Hedmarks-regionene er at her har humoren gjennom tidene vært et middel til å overleve mentalt i en hard tilværelse. Derfor er preget av en barsk hverdagsrealisme så fremtredende, men også gleden ved det å minnes og gjenfortelle alle disse historiene. De gamle historiene, som folket her øst har ledd av og gjenfortalt gjennom generasjonene, er i ferd med å bli glemt. Derfor mener vi at det faktisk er et viktig arbeid å få samlet disse og lignende eksempler på en godlynt og gladlynt humor, som gjenspeiler noe av det beste fra det gamle bygde-Norge".

Forlag Trysil-forl.

Utgivelsesår 2006