Den satt! 2007

humor fra Hedmark

av (forfatter) og Hilde Aaseth (illustratør).

Trysil-forl. 2007 Innbundet

Boken inneholder humoristiske historier med særpreg fra forskjellige steder i Hedmark.

Den satt! 2007 - er en oppfølger til "Den satt!" som ble utgitt i 2006. Også denne boka inneholder ei omfattende samling av historier fra mange steder i Hedmark. Flere av historiene er ekte, mens andre kan ha sitt egentlige opphav andre steder enn vi kjenner til. Felles for dem alle er at de lever godt på folkemunne. Med denne og den forrige boka er de tatt vare på for ettertida. Også i denne oppfølgeren er historiene formidlet av journalisten og forfatteren Sven R. Gjems i Grue. Hilde Aaseth i Stange har med sine livaktige streker framhevet poenger og karakteristikker til mange av hendelsene og personene som omtales. Fjorårets utgave ble utsolgt i løpet av noen få dager, og det var ikke mulig å rekke noe nytt opplag før jul. Forlaget har merket stor interesse for nummer 2. Årets utgave er derfor trykket i dobbelt så mange eksemplarer. Det kan nok likevel være lurt å kjøpe i god tid før den travleste julestria...! I forordet skriver Gjems blant annet: "Et sterkt utsagn med snert av selvironi har det stått age av i dette landet helt siden Vikingtid. Et av mange eksempler som har levd videre gjennom tusen år, er det Tormod Kolbrunarskald ytret etter slaget på Stiklestad. Pilen som gav ham banesåret trakk han selv ut av brystet sitt med en tang. Tormod betraktet, ifølge Snorre, trevlene rundt mothakene på pilspissen og sa: "Kongen (Olav den hellige) fødde oss vel, jeg er feit om hjerterøttene!" De sterke utsagnene har blitt tatt vare på. Den kunsten ble faktisk ansett som en dyd i våre gamle bygder. De humoristiske utsagn som kom på stedet har levd videre også i mange av de Hedmarks-historiene som serveres i denne boka. Men mange historier som påstås å representere lokal folkehumor, viser seg ofte å være såkalte vandrehistorier. Jeg skal derfor heller ikke denne gang garantere at alle historiene er fra nøyaktig de steder som de oppgis å være fra, - og som solungene sier: Er det itte seint, så er det gætt jøgi!"

Forlag Trysil-forl.

Utgivelsesår 2007