Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boka omhandler læreres og skolelederes forhold til lærerplanen. Hensikten er å løfte fram sentrale problemstillinger knyttet til læreplanforståelse, læreplanforpliktelse og læreplanarbeid. Forfatterne tar utgangspunkt i begrepene pedagogisk dannelse, den gode dialog og handlingskompetanse for å klargjøre arbeidet med å omsette læreplaner til praktisk arbeid i skolen. Sentrale temaer i drøftingene er etikk og didaktikk. Med litteraturliste. Målgrupper: lærere og skoleledere i grunnskolen og studenter i lærerutdanning.
Omtale fra forlaget
Forfatterne tar utgangspunkt i begrepene pedagogisk dannelse, den gode dialog og handlingskompetanse for å klargjøre arbeidet med å omsette læreplaner til praktisk arbeid i skolen. Sentrale temaer i drøftingene er etikk og didaktikk, der etikken anses som en forutsetning for didaktikken. Forfatterne argumenterer for at gode pedagogiske begrunnelser gir lærere økt pedagogisk frihet. Denne friheten forutsetter innsikt i og lojalitet overfor læreplanens intensjoner. Boka henvender seg til lærere og skoleledere i grunnskolen og studenter i lærerutdanningen.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 1997
Format Heftet
ISBN13 9788200126720
EAN 9788200126720
Språk Bokmål
Sider 147
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket