Den nye kalde krigen

Kremls grep om Russland og Vesten

av (forfatter) og Nadia Vik (gjendikter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Boka handler om hvordan forholdene i Russland og Russlands politiske rolle har endret seg etter at Vladimir Putin kom til makten i 2000. Forfatteren viser hvordan situasjonen i Russland er totalt endret, hvordan opposisjonen er kneblet, pressefriheten truet, og KGB, nå kalt FSB, har tatt tilbake makten og legger press på Russlands nabostater.

Polemisk, høyaktuelt og spennende om Kremls nye maktgrep og om den nye kalde krigen som er i gang I år 2000 kapret ex-KGB-offiseren Vladimir Putin presidentstolen i Russland etter et turbulent tiår med store omveltninger av det gamle imperiet . Syv år senere er situasjonen radikalt endret: opposisjonen er kneblet, pressefriheten truet og likvideringen av Anna Politkovskaja og Aleksander Litvinenko har opprørt en hel verden. I DEN NYE KALDE KRIGEN beskriver Edward Lucas hvordan det gamle KGB har tatt tilbake makten og hvordan det russiske imperiet bruker sine rike energireserver til å presse og gjenerobre nabostater som Georgia, Ukraina, balkan og flere. En ny kald krig er under forberedelse, hevder Lucas, og EU og vestmaktene er på vikende front overfor det nye Russland.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205383029