Den nordnorske fiskarbonden

av (illustratør) og Petter Snekkestad (forfatter).

Forenkla forlag 2022 Innbundet

En levendegjøring av det tradisjonelle kystfolket!

I denne boka får du se fiskarbonden - på gården, på Lofothavet, i utmarka, på martnad, fest og krambu samt på vei til Bergen med jekt. Den meget kunnskaps..rike illustratøren Leidulf Olsrud har tegnet over tusen tusjtegninger fra fiskarbondelivet fire-fem-seks generasjoner tilbake. Noen er brukt i kultur.historisk litteratur, mange er ikke tidligere offentliggjort. De rundt 340 beste er samlet i denne definitive og høyst visuelle boka om det folket så mange av oss er etterkommere av.

En fiskar i bukser - en bonde i stakk. Det er en den nordnorske fiskarbonden.

Fiskarbonden fant sin næring i sjøen og jorda. For et par hundre år siden var nær sagt hele kystbefolkninga nordpå fiskarbønder. Men hvem var de? Her møter du fiskarbonden i torvonna, til tings og på fest. Store deler av året var karfolket borte - de fisket på Lofoten eller på Finnmarka. De seilte jekt til Bergen. På gården styrte kona. Fjøsstell, barnepass, husflid og heimfiske fylte hverdagen hennes.

Med historisk innsikt har Leidulf Olsrud i sine tegninger gjenskapt leve.måten til en befolkning i ytter.kanten av Europa fra omkring 1600 til 1950.

Arkeologen Petter Snekkestad har samlet stoffet og skrevet tekstene til den store bildefortellingen om det nordnorske fiskarbondelivet.

Boka «Den nordnorske fiskarbonden blir lansert i juli 2022 på Jektefartsmuseet i Bodø og deretter en rekke andre steder.

Forlaget lager også en utstilling om fiskarbonden som ledsager lanseringene og deretter vil vandre rundt på museene i nord.

Boka inndeholder ca. 340 tegninger fordelt på 272 sider i format 20 x 23,5 cm. Korte tekster ledsager tegningene. Boka er vakkert utformet i stivbind med røfft, strie.liknende overtrekk. Den er trykt på solid, svanemerket papir.

Forlag Forenkla forlag

Utgivelsesår 2022