Den magiske reisa

av (forfatter) og Bjørn Sivesind (medforfatter).

Alfa forl. 2012 Innbundet

I denne boken forteller forfatteren om sitt liv som vandrer. Han er en trubadur, sanger og visemaker som formidler de reisendes kultur- og sangtradisjoner. Han fokuserer på det positive ved historien, og formidler beretninger fra store deler av Norge som bekrefter den gode relasjonen mellom fastboende og reisende.

Hilmar Bussi Karlsen Rosenborg er av reisende slekt. I denne boka forteller han om sine, og familiens opplevelser i møte med fastboende over store deler av Norge. Han er opptatt av å rette opp inntrykket som er skapt om et ensidig konfliktfylt forhold mellom reisende og fastboende
for møtet mellom de ulike kulturer var også preget av samarbeid, godhet og gjensidig respekt, mener han. Selv om Bussi har opplevd mangt som både er vondt og vanskelig i sitt reisende liv, er denne boka først og fremst en beretning om den gode reisa. Her er samlet minner om møter med folk fra store deler av landet. Også som sanger og visemaker formidler han de reisendes kultur- og sangtradisjoner. Flere av visene hans er samlet i denne boka.

Forlag Alfa forl.

Genre Personlige beretninger