Den lille boken om strategisk fredsbygging

en visjon og et rammeverk for rettferdig fred

av (forfatter) og Lisbeth Kristoffersen (oversetter).

Flux 2023 Heftet

Med fredsbygging prøver man å bidra til at enkelt- personer, familier, samfunn, forretningsliv og styresmakter avstår fra destruktive og konfliktfylte ytringer, og arbeider for konstruktiv vekst og utvikling.

I denne lille boken beskrives de mange komplekse oppgavene som må til for å oppnå fred. Fredsbyggingen blir strategisk når ressurser, aktører og tilnærminger koordineres slik at man kan nå en rekke ulike mål og håndtere de mangeartede problemstillingene på lang sikt. Strategisk fredsbygging virker forenende.

De ulike feltene og virksomhetene som er knyttet til fredsbygging, forenes i et konseptuelt rammeverk.
Kjernen i rammeverket er ideen om strategisk fredsbygging, som er en tverrfaglig og koordinert tilnærming til varig og rettferdig fred - justpeace.

Forfatterens fire tilnærminger til fred:

håndtering av konflikter på en ikke-voldelig måte
reduksjon av direkte vold
endring av relasjoner
bygging av kapasitet

Om serien Fredsarbeid i praksis

Fredsarbeid i praksis presenterer - i en enkel og tilgjengelig form - nøkkelbegreper og praksis fra forsoning og fredsbyggingsarbeid. Bøkene er skrevet av erfarne og anerkjente ledere innen disse feltene, og fungerer som gode verktøy for utøvere, studenter og alle som er interessert i temaene rettferdighet, fred og konfliktløsning.

Serien inneholder bøker som fokuserer på spesifikke arenaer for fredsarbeid som skole, fengsel og lokalsamfunn. Andre har fokus på utfordrende sosiale spørsmål som rasisme, forsoning og hvordan vi kan kommunisere i et stadig mer polarisert samfunn.

Forlag Flux

Utgivelsesår 2023