Den lille boken om Gucci

historien om det ikoniske motehuset

av (forfatter) og Marie Lexow (oversetter).

Memo 2023 Innbundet

Uforglemmelige vesker, sexy annonser og et kaldblodig mord. Guccis historie er mildt sagt spennende og dramatisk, samtidig som den rommer noen av vår tids elskede designklassikere.

Lite visste nok Guccio Gucci at den beskjedne skinnvarebutikken han startet i Firenze i 1921, skulle bli et av verdens mest luksuriøse motehus. Han var selv sønn av en buntmaker, og lagde i starten for det meste sadler og annet hestetilbehør, elsket av britiske aristokrater.

Denne vakre, gjennomillustrerte boken beskriver hvordan familien stod i konflikter, krangling og krigstid - for deretter å gjenoppstå som en gigant på 1990-tallet, da Tom Ford som ved et trylleslag snudde det vaklende motehuset. Under Alessandro Micheles ledelse satte Gucci sitt preg på gatemoten og fikk en ny generasjon fans. Over hundre utvalgte bilder i boken viser frem Guccis banebrytende og sensuelle design, og bekrefter Guccis posisjon som et av de heteste og mest innflytelsesrike motemerker i vår tid. Dagens Gucci har tatt store steg bort fra merkets opprinnelse, og er en dominerende faktor i alt fra gatemote, rappere og tusenårsgenerasjonen.

Forlag Memo

Utgivelsesår 2023